Το blog, για τους λόγους που βιώνουμε προσωπικά, οικογενειακά και κοινωνικά, αλλάζει την κύρια κατεύθυνσή του και επικεντρώνεται πλέον στην Κρίση.
Βασική του αρχή θα είναι η καταπολέμηση του υφεσιακού Μνημονίου και όποιων το στηρίζουν.
Τα σχόλια του Κρούγκμαν είναι χαρακτηριστικά:
...Άρα βασιζόμαστε τώρα σε ένα σενάριο σύμφωνα με το οποίο η Ελλάδα είναι αναγκασμένη να «πεθάνει στη λιτότητα» προκειμένου να πληρώσει τους ξένους πιστωτές της, χωρίς πραγματικό φως στο τούνελ.Και αυτό απλώς δεν πρόκειται να λειτουργήσει....[-/-]....οι πολιτικές λιτότητας οδηγούν την οικονομία σε τόσο μεγάλη ύφεση που εξανεμίζονται τα όποια δημοσιονομικά οφέλη, υποχωρούν τα έσοδα και το ΑΕΠ και ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ γίνεται χειρότερος.
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Αξιός. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Αξιός. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2008

ΣΚΟΠΙΑ : Με 13 φράγματα στον Βαρδάρη κόβουν το νερό από τον Αξιό

Του ΤΑΣΟΥ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
αναδημοσίευση (πλην της φωτογραφίας) από την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία

Η «διπλωματία των υδάτων» εντάσσεται πλέον στον πόλεμο νεύρων κατά της Ελλάδας από την ηγεσία της ΠΓΔΜ: παρά τις διμερείς συμφωνίες, τα Σκόπια παρακρατούν τα νερά του ποταμού Αξιού, μετατρέποντάς τον σε ρυάκι. Ταυτόχρονα «στα σκαριά» βρίσκεται και το φαραωνικό σχέδιο για την κατασκευή 13 υδροηλεκτρικών φραγμάτων κατά μήκος της κοίτης του, με τεράστιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις και στον Θερμαϊκό Κόλπο.

Ηδη από το καλοκαίρι ο νομάρχης Κιλκίς, Ευ. Μπαλάσκας, με έγγραφό του προς το υπουργείο Εξωτερικών, ζητούσε διπλωματική παρέμβαση για την αντιμετώπιση του θέματος, χωρίς, ωστόσο, ορατά αποτελέσματα, καθώς το πολιτικό κλίμα ανάμεσα στις δύο χώρες είναι ήδη αρκετά τεταμένο. «Ολος ο κάμπος από το Κιλκίς μέχρι τη Θεσσαλονίκη, με υδροβαρείς καλλιέργειες (ρύζι, καλαμπόκι κ.λπ.) έχει τεράστιο πρόβλημα» λέει στην «Κ.Ε.» ο νομάρχης, προσθέτοντας ότι μόλις τις τελευταίες μέρες πήρε απάντηση από το υπουργείο ότι «ενημέρωσε τις αρμόδιες υπηρεσίες της γειτονικής χώρας για το πρόβλημα».

Η πρώτη συμφωνία για τη διαχείριση των νερών του Αξιού υπεγράφη το 1957 και ανανεώθηκε το 1987 με την ενιαία Γιουγκοσλαβία. Στην Ελλάδα έπρεπε να εισέρχονται τουλάχιστον 32 κυβικά μέτρα νερού ανά δευτερόλεπτο. Τον Αύγουστο η ποσότητα αυτή έπεσε μόλις στα 10 κυβικά, με αποτέλεσμα κάποιος να μπορεί να διασχίσει το ποτάμι με τα πόδια. Αιτία, η απόφαση των Σκοπίων να παρακρατήσει το νερό το καλοκαίρι ώστε να γεμίσουν οι εκεί λιμνοδεξαμενές άρδευσης, παρά το ότι η συμφωνία προβλέπει ότι πρέπει να γεμίζουν μόνο χειμώνα και άνοιξη.

Την ίδια στιγμή, με προσωπικό ενδιαφέρον του Ν. Γκρούεφσκι (ο οποίος επιθεωρεί συχνά τα έργα), συνεχίζεται και το σχέδιο για την κατασκευή 13 υδροηλεκτρικών φραγμάτων (Vardar Valley Project), με συνολική ισχύ 320 MW. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα εγχειρήματα της ΠΓΔΜ στον ενεργειακό τομέα, με συνολικό κόστος 1,2 δισ. ευρώ.

Το θέμα έφερε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο ευρωβουλευτής της Ν.Δ. Α. Τρακατέλλης, υπογραμμίζοντας το ζήτημα των περιβαλλοντικών επιπτώσεων στον Αξιό και κατ' επέκτασιν και στον Θερμαϊκό Κόλπο. Η Κομισιόν στην αναφορά της στο περιβάλλον διαπίστωνε «δυστοκία στη διαχείριση των πόρων που έχει καταβάλει από το 1997 για τη διασυνοριακή προστασία του Αξιού/Vardar».

Σύμφωνα με την περιβαλλοντική οργάνωση Vila Zora της ΠΓΔΜ, ο ποταμός ρυπαίνεται από χημικά απόβλητα εργοστασίων και δέχεται ανεξέλεγκτα τα αστικά λύματα της πόλης των Σκοπίων και ακόμη 13 μικρότερων πόλεων.

Στο Vardar Valley Project που αφορά μια περιοχή συνολικού μήκους 200 χιλιομέτρων (Κουμάνοβο, Σκόπια, Τίτοβ Βέλες, Γευγελή, μέχρι τα ελληνικά σύνορα) μεγάλο ενδιαφέρον δείχνει και η Τουρκία.
=================================================================
ΣΣΣΣΣΣ!!!!!!
Κάντε ησυχία, η Ελληνική κυβέρνηση κοιμάται. Μηντην ξυπνάται. Φανταστείτε να κάναμε εμείς κάτι παρόμοιο...στους Τούρκους ας πούμε. Οι Σκοπιανοί τόσο με τον Ήλιο της Βεργίνας αλλά και τώρα με τα νερά κλιμακώνουν τις επιθέσεις εναντίον μας.

Παρασκευή 29 Αυγούστου 2008

Τα Σκόπια εκβιάζουν με τα νερά του Αξιού

Επιβεβαιώνεται από τις εκτιμήσεις όλων των συναρμόδιων παραγόντων και υπηρεσιών σε Κιλκίς, Θεσσαλονίκη και Αθήνα είναι ότι η μετατροπή του Αξιού σε ρυάκι οφείλεται σε συνειδητή επιλογή της ηγεσίας των Σκοπίων να πιέσουν οικονομικά - παραγωγικά την Ελλάδα.

Η χώρα που η οικονομία της στηρίζεται στην Ελλάδα και στις επενδύσεις ελλήνων επιχειρηματιών, δεσμεύει τα νερά του Αξιού παροχετεύοντάς τα σε δεκάδες λιμνοδεξαμενές - οι ίδιοι στα τέλη της δεκαετίας του ’90 είχαν παραδεχτεί κατά τη διάρκεια συνεδριάσεων μικτών επιτροπών εμπειρογνωμόνων των δυο χωρών ότι κατασκεύασαν 11 λιμνοδεξαμενές- ωθούμενη από τον εθνικιστικό πυρετ

Ο Αξιός κατέστη διαβατός πλέον και από νήπια και η η ηγεσία των Σκοπίων παραβιάζει ανοιχτά και την συμφωνία του 1987 μεταξύ της τότε Γιουγκοσλαβίας και της Ελλάδας σύμφωνα με την οποία στην Ελλάδα έπρεπε να εισέρχονται κατ’ ελάχιστον 32 κυβικά μέτρα νερού ανά δευτερόλεπτο. Να σημειωθεί ότι η αρχική συμφωνία των δυο χωρών από το 1957 προέβλεπε ακόμα μεγαλύτερες ποσότητες νερού κατά την είσοδο του Αξιού στην χώρα μας.

Τον τελευταίο μήνα η ποσότητα νερού του Αξιού κυμαίνεται περί τα 10 κυβικά μέτρα νερού/ δευτερόλεπτο. Το 1994 διαρκούντος του ελληνικού εμπάργκο στα Σκόπια, σε ανάλογη κρίση όταν η ελληνική πλευρά ( Νομαρχίες Κιλκίς και Θεσσαλονίκης) υπενθύμισε στα Σκόπια τη συμβατική υποχρέωσή της οι ιθύνοντες της γειτονικής χώρας απάντησαν ότι η εν λόγω συμφωνία συνήφθη με τη Γιουγκοσλαβία και δεν τους δεσμεύει.

Η πρακτική διαχείρισης των νερών σε συνθήκες ομαλότητας ήταν να γεμίζουν οι λιμνοδεξαμενές των Σκοπίων τον χειμώνα και την άνοιξη και να αδειάζουν μέσα στο καλοκαίρι για να αρδεύονται οι γεωργικές καλλιέργειες χάριν των οποίων κατασκευάστηκαν. Αντ’ αυτής της πρακτικής όμως επιλέχθηκε φέτος να γεμίσουν κατακαλόκαιρο οι λιμνοδεξαμενές με αχρείαστη ποσότητα νερού αφού σε λιγότερο από ένα μήνα αρχίζουν οι βροχές.

Ένα ακόμα στοιχείο που οδηγεί στην εκτίμηση ότι πρόκειται περί συνειδητής ενέργειας των Σκοπίων είναι η ξαφνική μείωση του όγκου των νερών του ποταμού γεγονός που πέραν της εχθρικής συμπεριφοράς του γειτονικού κράτους παραβιάζει και τα διαλαμβανόμενα στην οδηγία 60 της Ε..Ε για τη διαχείριση των νερών των διεθνών ποταμών.


Αδυναμία ή απροθυμία αντίδρασης;

Κι ενώ η εκτίμηση περί συνειδητής πολιτικής επιλογής τω Σκοπίων να πιέσουν την Ελλάδα είναι καθολική, από το Υπουργείο Εξωτερικών δεν αναλήφθηκε μέχρι στιγμής κάποια άξια λόγου πρωτοβουλία ούτε αντίδραση και καταγγελία της στάσης του γειτονικού κράτους.

Το ΥΠ. ΕΞ ενημερώθηκε έγκαιρα, στις αρχές του καλοκαιριού, από τον Νομάρχη Ευάγγελο Μπαλάσκα για τον υπαίτιο και για τις καταστροφικές διαστάσεις του προβλήματος. Σε ανάλογο διάβημα προέβη και η Νομαρχία Θεσσαλονίκης, αλλά η αντίδραση του ΥΠΕΞ, όπως αποκαλύψαμε στο τέλος Ιουλίου σε αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της ΠΡΩΙΝΗΣ, ήταν γραφειοκρατικού επιπέδου καθώς ζήτησε από τις υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ να γνωματεύσουν αν όντως υφίσταται τόσο σοβαρό θέμα ώστε να χρήζει διπλωματικής επέμβασης σε μια εποχή που οι σχέσεις των δυο χωρών είναι τεταμένες.
Κι όλα αυτά συμβαίνουν όταν η αρδευτική περίοδος οδεύει προς τη λήξη της.

Τόσο στην περιοχή Πολυκάστρου όσο και στη Θεσσαλονίκη η εξυπηρέτηση των καλλιεργειών γίνεται εκ των ενόντων με μικρές παρεμβάσεις για τη διασφάλιση όσο των δυνατόν μεγαλύτερων ποσοτήτων νερού. Η ριζική αντιμετώπιση της κατάστασης επιβάλει την κατασκευή μεγάλων λιμνοδεξαμενών ή ακόμα και την αξιοποίηση της κοίτης του ποταμού. Αλλά περί αυτών έπεται ξεχωριστό ρεπορτάζ.

Αυξημένοι ρύποι

Μια παράπλευρη συνέπεια της δραματικής μείωσης του όγκου των νερών του ποταμού είναι η αύξηση των ρύπων καθώς η ίδια ποσότητα ρύπων εισέρχεται πλέον σε μικρότερη ποσότητα νερού. Οι μετρήσεις των υπηρεσιών της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης (και στο Πευκόδασος) αποδεικνύουν την επιδείνωση των δεικτών παρουσίας ρυπογόνων ουσιών στα νερά του Αξιού και το γεγονός, πέραν των άλλων, καθιστά προβληματικότερη την υδροδότηση οικισμών του Κιλκίς από παραποτάμιες γεωτρήσεις.

πηγή: eidisis.gr
================================================
Χαρακτηριστικά βλέπετε τις δύο φωτογραφίες με τον Γκρούεφσκι ενώ επιβλέπει έργα στο ποτάμι του Αξιού.
Τις εργασίες εκτελούνται από το στρατό των Σκοπίων
Οι φωτογραφίες είναι από το taxalia.blogspot.com