Αυτές τις μέρες και λόγο της γιορτής του Αη-Λιά ένα από τα πολλά που ακούσαμε ήσαν η περιβόητη επανάσταση του Ίλιντεν. Στις 2 Αυγούστου το κράτος των Σκοπίων σαν ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΕΣ γιορτάζει, όπως κάθε χρόνο, την εθνική του επέτειο. Η ημερομηνία περικλείει ένα διπλό συμβολισμό. Στις 20 Ιουλίου 1903 ξεκίνησε η τυχοδιωκτική εξέγερση των Βουλγάρων κομιτατζήδων κατά των Τούρκων που κατείχαν τότε την Μακεδονία, γνωστή ως επανάσταση του Ίλιντεν ( στα βουλγαρικά σημαίνει: ημέρα του Προφήτη Ηλία). Η δεύτερη επέτειος τιμά την συνέλευση του 1944 που αποφάσισε να κατασκευάσει το τεχνητό έθνος των «Μακεδόνων». Η δεύτερη δεν μας αφορά άμεσα.
Σήμερα και μέχρι στις 2 Αυγούστου θα ξεκινήσω να βάζω σειρά κειμένων που έχουν σκοπό την ενημέρωση ΟΛΩΝ μας σε ότι αφορά το Ίλιντεν. Ξεκινάω με τον Γεώργιο Μόδη, μία από τις πιο αξιόπιστες πηγές σε ότι αφορά τα ιστορικά γεγονότα. Πηγή μου το on-line βιβλίο της Εταιρίας των Μακεδονικών Σπουδών Ο Μακεδονικός Αγών και η Νεώτερη Μακεδονική Ιστορία
ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΤΗΣ 29ης ΙΟΥΛΙΟΥ 1903
Τά Κομιτάτα, ή βουλγαρική κυβέρνηση, όλοι γενικά οί Βούλγαροι, χειροκρότησαν τις Μεταρρυθμίσεις, πού οί Μ. Δυνάμεις θέλησαν νά επιβάλουν στη τουρκική Μακεδονία, ευχαρίστησαν τους Αύστρο-Ρώσσους ««εντολοδόχους», ζήτησαν περισσότερα, δηλ. τήν αυτονομία και συνέχισαν τή δουλειά τους... "Εβαλαν μάλιστα σέ ενέργεια πρωτότυπα «απελευθερωτικά» μέσα, τήν ανατίναξη ευρωπαϊκών περιουσιών.
Στις 17 Απριλίου 1003 ανατίναξαν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης το γαλλικό ατμόπλοιο «Γκουαλντακιβίρ». Τήν άλλη μέρα τίναξαν στον αέρα και το Υποκατάστημα της Όθωμανικής Τραπέζης στή Θεσσαλονίκη. Δεν υπήρχαν ευτυχώς ανθρώπινα θύματα, γιατί ή Τράπεζα ήταν άδεια άπό υπαλλήλους και πελάτες. Είχαν σκάψει υπόνομο άπό εν α γειτονικό μπακάλικο. Οί μυημένοι πελάτες του έπαιρναν χαρτοσακκούλες γεμάτες μέ χώμα άντί ρύζι ή ζάχαρι... "Εριξαν έπειτα βόμβες στήν εγκατάσταση και τους αγωγούς του φωταερίου, σέ σταυροδρόμια, κέντρα, κτίρια κλπ. Μιά έπεσε στή γερμανική Λέσχη, όπου σκότωσε άδελφωμένους δυο Γερμανούς και δυο Γάλλους. Κανείς Τούρκος δεν έπαθε τίποτε.
Όλη ή πόλη βυθίστηκε στο σκοτάδι και τον τρόμο. Οί Τούρκοι παραζαλισμένοι και φανατισμένοι άρχισαν νά σκοτώνουν όποιον γκιαούρη έβρισκαν. Ό φιλοβούλγαρος Γάλλος αντισυνταγματάρχης Λαμούς στο βιβλίο του «Δεκαπέντε χρόνια βαλκανικής ιστορίας» υπολογίζει τους νεκρούς σέ 200-300, σύμφωνα βέβαια μέ βουλγαρικές πηγές, ό Ιταλός Πρόξενος σέ 80-100. Μερικοί Ομως άπό τούς κατοίκους της Θεσσαλονίκης ανέβαζαν τον αριθμό τών θυμάτων σέ πολλές εκατοντάδες. Εΐδαν αξιωματικούς, αστυνομικούς ή και ιδιώτες Τούρκους νά σκοτώνουν άγνωστους και τά κάρρα της δημαρχίας νά κουβαλούν πτώματα. Δεν ήταν δυνατόν νά έξακριβωθή ό αριθμός τών χριστιανών, πού βρήκαν άδικο θάνατο στήν ταραχή. Πολλοί προέρχονταν άπ' τό εσωτερικό της Μακεδονίας. Ό Μοναστηριώτης π.χ. Στέφανος Γρηγορίου, ό οπλαρχηγός αργότερα καπετάν Στέφος, πού δούλευε τότε στή Θεσσαλονίκη κοντά σέ δυο εξαδέλφια του, βρέθηκε εκείνη τήν νύχτα χωρίς νά τό καταλάβη στά μπουντρούμια του Λευκού Πύργου και έπειτα στο Επταπύργιο. Ύστερα άπό μερικούς μήνες τον έστειλαν στή φυλακή Μοναστηρίου, Οπου κρατήθηκε άλλους 4 μήνες χωρίς δίκη ή καν ανάκριση. Και ήταν πολύ τυχερός. Οί δυο έξάφελφοί του χάθηκαν για πάντα εκείνη τή τραγική νύχτα, παρόλο πού δεν ήταν ούτε ένοχοι ούτε Βούλγαροι.
Αγριεμένος ο τουρκικός όχλος είχε συγκεντρωθή στους πάνω μαχαλάδες, έτοιμος νά χυμήξη προς τά κάτω και να λεηλατήση. "Εσπευσε δμως ο δραστήριος βαλής Φεχμή πάσας και τούς συγκράτησε. Για καλή τύχη άραξε τότε στο λιμάνι και ένα ατμόπλοιο με δυο τάγματα εφέδρων της Μικράς Ασίας, πού έσωσαν τήν κατάσταση.
Τά γεγονότα της Θεσσαλονίκης είχαν αντίκτυπο και στο Μοναστήρι. Τήν ήμερα του Αγίου Γεωργίου έγινε και έκει μικροσφαγή. Ό Αντώνιος Ζώης π.χ., ό μετέπειτα οπλαρχηγός, πού είδε νά έρχωνται κατ' επάνω του πολλοί Τούρκοι με τά μαχαίρια στο χέρι, μπόρεσε και γλύτωσε σ' ένα εβραϊκό σπίτι, οπού κατέφυγε. Ό βαλής πρόλαβε νά κινητοποίηση πολύ στρατό μέ αυστηρές διαταγές.
Ωστόσο ή τουρκική αστυνομία έπιασε τον δυναμιτιστή του «Γκουαλντακιβίρ» ΙΙαύλο Σιάτεφ κάπου κοντά στά Σκόπια. Ό Σιάτεφ, αν και καταδικάστηκε σέ θάνατο, εξορίστηκε στο Φεζάν της Τριπολίτιδας και μέ μιά άπ' τις πολλές άμνηστεΐες γύρισε ελεύθερος στά έργα του. Ό Μάρκος Στογιάν, πού άναψε τή Ορυαλλίδα στά υπόγεια της Όθοομανικής Τραπέζης, τά ομολόγησεν όλα. Μπροστά μάλιστα στον ανταποκριτή του «Νέου Ελεύθερου Τύπου» της Βιέννης αποκήρυξε τούς αρχηγούς του Κομιτάτου και τούς χαρακτήρισε κακούργους και ανόητους. «Περίμενα», είπε, ν' αποβίβαση ευθύς ή "Ευρώπη" στρατεύματα στή Θεσσαλονίκη και νά τήν καταλάβη».
Δυναμιτιστικές απόπειρες έγιναν τότε σέ σιδηροδρομικές γέφυρες, τούνελ, γραμμές, και σέ σταθμούς ακόμη και σέ επιβατικά τραίνα. "Ενα τραίνο, γεμάτο ταξιδιώτες, μόλις γλύτωσε τήν καταστροφή.
Γενική κατακραυγή ακολούθησε παντού τά δυναμιτιστικά αυτά κατορθώματα των Βουλγάρων. Ό παρισινός «Χρόνος», πού αποτελούσε βουλγαρικό έως τότε σχεδόν φερέφωνο, έγραφε, μέ τήν υπογραφή του βουλγαρόφιλου επίσης Πρεσανσέ: « H τουρκική κυβέρνηση πρέπει νά περάση στο λαιμό των κομιτατζήδεςν όχι μόνο τή θηλιά της κρεμάλας, μά και τό παράσημο «Όσμανιέ». Νά τούς βράβευση δηλ., γιατί μέ τις πράξεις τους προεκάλεσαν τήν καθολική αγανάκτηση». Και ό Γάλλος Υπουργός των Εξωτερικών παραπονέθηκε στή Βουλή οτι οί κομιτατζήδες χτυπούσαν τά ιδρύματα και τούς υπηκόους των λαών εκείνων ακριβώς, πού τούς έδειξαν τή θερμότερη κατανόηση και τή πιο μεγάλη υποστήριξη. "Αλλωστε, ήταν γαλλικό τό ατμόπλοιο, γαλλικά τά κεφάλαια της Οθωμανικής Τραπέζης, γαλλική και ή σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης - Κωνσταντινουπόλεος.
Αλλά μήπως ή Β.Μ.Ρ.Ο., πού όργάνοσε τις απόπειρες, περίμενε ν' άνατιναχθή μέ τή δυναμίτιδα της ή Τουρκική Αυτοκρατορία και νά καταστραφούν οί στρατιές της; 5 Επιδίωκαν εκβιασμό ή ρεκλάμα; Πάντως, ή ιδέα δεν ήταν πολύ επιτυχημένη. Οί Αρμένιοι, πού πρωτοέφεραν αυτά τά καινά δαιμόνια, τό πλήρωσαν πολύ ακριβά μέ τις σφαγές τους. Τά Οργανα όμως του Κομιτάτου στή θεσσαλονίκη έδειξαν πειθαρχία και συνοχή, εχεμύθεια και πίστη, θάρρος και αυτοθυσία, άξια καλύτερης τύχης. Κάποιος αντιπρόσωπος του Κομιτάτου δήλωσε στον ανταποκριτή της «Εφημερίδος της Κολωνίας», δτι το πρόγραμμα τους ήταν ν' ανατινάξουν τις πόλεις της Μακεδονίας, νά κάψουν τά χωριά, νά καταστρέψουν τις εσοδείες, ν' αχρηστεύσουν τούς σιδηροδρόμους και τις τηλεγραφικές γραμμές, νά μεταβάλουν σέ έρημο όλη τή «Μακεδονία» (Ελληνισμός», 1903, σελ. 716).
Στις 3 Απριλίου 1003 έκαμαν συνέδριο στο Σμίλεβο, βουλγαροχώρι βλάχικης καταγωγής κατά τον Τσβίιτς, οί αρχηγοί της Β.Μ.P.O., γιά νά πάρουν αποφάσεις γιά τήν επανάσταση. Οί περισσότεροι εκπρόσωποι και άρχικομιτατζήδες δήλωσαν, όπως γράφει ο Κλιέσεφ, άτι δέν ήταν έτοιμοι και ζήτησαν ν' άναβληθή κάθε επαναστατική ενέργεια. Η μειοψηφία όμως αποφάσισε ν' άρχίση τό κίνημα στις 20 Ιουλίου 1903, άνήμερα του Προφήτη Ηλία.
Τά πνεύματα είχαν καλλιεργηθή εντατικά. "Ακουε κανείς χωρικούς του κάμπου, αληθινούς προβατανθρώπους, πού ήταν από γενιά σέ γενιά δουλοπάροικοι, νά λένε δτι ήρθε πιά τό πλήρωμα του χρόνου γιά τή λευτεριά, τή νίκη του Σταυρού, τή διανομή τών «τσιφλικιών» κλπ.
O "Ελληνας Πρόξενος Μοναστηρίου έγραφε ήδη στις 3 Όκτωβρίου 1902:
«Κολοσσιαία μεταβολή επήλθε εις τά πνεύματα διά της ενεργείας τών κομιτάτων, ή έξέλιξις δέ προχωρεί φυσικώτατα και ΐσως μετά τινα χρόνον τά κομιτάτα δέν θά έχουν ανάγκη νά σκέπτονται διά τίνων μέσων θά έξαναγκάσωσι τούς Μακεδόνας νά έπαναστατήσωσι, διότι ούτοι θά έξεγερθώσι άφ' εαυτών».
Ήταν υπερβολή. Ή αλήθεια είναι άτι πολύς κοσμάκης ανυπομονούσε νά δή κάτι μεγάλο και σωτήριο, πού τό ήθελε από τά μύχια της ψυχής του. Δέν ήταν λίγοι και εκείνοι, πού ακολουθούσαν τήν αρχή «ή δλοι νά σκοτωθούμε ή όλοι νά ελευθερωθούμε». Ή ιδέα της ελευθερίας συναγείοει πάντοτε τις ψυχές και εϊχε φουσκώσει τά μυαλά.
Ό ίδιος Πρόξενος έγραψε στις 23 Ιουλίου, όταν εΐχε δηλ. ξεσπάσει τό κίνημα:
«Οί πληθυσμοί είναι πεπεισμένοι δτι μάχονται υπέρ της απελευθέρωσε ώς των. Βλαχόφωνοι και Άλαβανόφωνοι διάκεινται ευμενώς προς τό κίνημα, δχι έτυειδή είναι βουλγαρικόν, άλλ' επειδή θεωρούν αυτό άπελευθερωτικόν, δι ό και πολλοί μετέχωσι τούτου, οί δέ λοιποί δέν δείκνυνται πρόθυμοι προς άνιίδρασιν. Τό κίνημα έν τοις διαμερίσμασι της ημετέρας επιρροής φέρει βουλγαρικόν χαρακτήρα μόνον διότι οί Βούλγαροι πρώτοι έσχον τήν πρωτοβουλίαν νά ύποκινήσοοσι αυτό και δχι διότι οί ημέτεροι ασπάζονται τούς ίδιοτελεΐς βουλγαρικούς σκοπούς».
Τή νύχτα της 20 Ιουλίου ή τήν παραμονή είδαμε φοοτιές στον κάμπο, πού φεγγοβολούσε. Καίγονταν οί «κουλάδες» (πύργοι) τών μπέηδων μέ τά παραρτήματα τους, τις αποθήκες κλπ. Τούς έβαλαν φωτιά οί χωρικοί χωρίς νά χρειαστούν πολλή παρότρυνση άπό μέρους του Κομιτάτου. Ικανοποίησαν προαιώνιο πόθο. Δεν είχε τελειώσει καλά ό άλωνισμος και κάηκαν σέ πολλά τσιφλίκια και τά δικά τους γεννήματα. Ενθουσιασμένοι άπ' τήν πρώτη λαμπρή επιτυχία τους, αναμμένοι άπ' τίς φλόγες και τή στάχτη τών παλαιών συμβόλων τής τυραννίας, ξεκίνησαν οί περισσότεροι μέ τό στανιό, όπως έγραψε ό "Αγγλος πρόξενος, ν' ανεβούν στά βουνά και νά καταλύσουν τήν τουρκική αυτοκρατορία. Πολλοί ήταν οπλισμένοι μέ τσεκούρια και ρόπαλα, λίγοι είχαν παλιά τουφέκια γκρά ή μαρτίνι, ή και παλιότερα μέ ελάχιστα φυσίγγια. Είχαν δώσει χρυσές λίρες στους ανθρώπους του Κομιτάτου οί αφελέστεροι, μά τά όπλα δεν φάνηκαν και τά χρήματα χάθηκαν... Πίστευαν όμως ότι οί Τούρκοι θά τό έβαζαν αμέσως στα πόδια και θά έτρεχαν νά τούς βοηθήσουν όλοι οί χριστιανοί βασιλιάδες, άπ' τον Τσάρο τής Ρωσίας ώς τον κράλη του Μαυροβουνίου και τής Γραικίας.
"Ολο τό κίνημα περιορίστηκε σέ μια στενή ζώνη γύρο άπό τό Μοναστήρι, στους καζάδες Μοναστηρίου, Φλώρινας, Περλεπέ, Ρέσνας, Άχρίδος, Κιρτσόβου και Καστοριάς. Ή άλλη μεγάλη έκταση έμεινε ήσυχη, ειρηνική, πιστή στο σουλτάνο. Κινήθηκαν και οί Βέρχοβιστ, άλλά τον... Οκτώβριο. "Εστειλαν μεγάλες συμμορίες άπ' τό βουλγαρικό έδαφος στήν γειτονική περιοχή του Ράζλοκ τής Ροδόπης, όπου έκαψαν λίγα τουρκικά σπίτια και οί Τούρκοι πολλαπλάσια χριστιανικά (100 μέ 1500), Οπως γράφει ό Da kin. Αρκετοί πάλι χωρικοί έφυγαν πρόσφυγες στήν Βουλγαρία. Ή Β.Μ.Ρ.Ο. έμεινε σέ κείνα τά μέρη ουδέτερη ! "Αφησε όλη τή τιμή και δόξα στους άσπονδους φίλους και συνεργάτες Τσόντεφ, Γιάκωφ και τούς οπαδούς τους!
Οί Τούρκοι, γράφει ό Dakin, αιφνιδιάστηκαν άπ' τό κίνημα τής 20 Ιουλίου. Εΐχαν συγκεντρώσει τον στρατό τους στά βουλγαρικά σύνορα και στήν Αλβανία. Δέν νομίζω ότι οί πληροφορίες του "Αγγλου προξένου Μοναστηρίου ήταν σωστές. Τό 3ο Σώμα Στρατού, πού εΐχε τήν έδρα του στο Μοναστήρι, διατηρούσε πάντοτε μέσα στή πόλη ετοιμοπόλεμο πολλές χιλιάδες τακτικό στρατό, πού έκανε τακτικά παρελάσεις μέ τό πρωοσικό βάδισμα τής χήνας. Γεμάτοι ήταν οί απέραντοι στρατώνες και άσπριζαν σέ πολλά σημεία έ'ξω άπ' τή πόλη οί σκηνές τών στρατιωτικών καταυλισμών. Μπροστά άπ' τό σπίτι μας πέρασαν τάγματα, πού αντιπροσώπευαν όλες τίς φυλές του μουσουλμανικού Ισραήλ: Ανατολίτες ρεοντίφ (έφεδροι), βαρείς, σκυθρωποί, μοιρολατρικοί μέ τον Αλλάχ στο στόμα και στήν ψυχή, πού δέν αρκούσε μόνο νά τούς σκοτώνη κανείς, άλλά έπρεπε και νά τούς σπρώξη γιά νά πέσουν — όπος είπε ό Ναπολέων γιά τούς Ρώσους — ζωηροί και πεταχτοί Τόσκηδες Αλβανοί μέ γουρνοτσάρου-χα και άσπρους κούκους, πού γέμιζαν τον δρόμο μέ τά παράξενα και βοερά τραγούδια τους, έτοιμοι πάντοτε γιά μάχη και πλιάτσικο, αθλητικοί Γκέκηδες του Γκιλάν, τής Γιάκοβας, του Ίπέκ, πού μύριζαν άπό μακρυά τον άγριο πολεμιστή. 'Υπήρχαν τότε άλλά και αργότερα Σύριοι στρατιώτες, πού δέν ήξεραν παρά μόνο αραβικά. Έκτος όμως άττ' τον τακτικό και εφεδρικό στρατό ή Τουρκία είχε δημιουργήσει και «πρόσθετα τάγματα» (ίλαβέ ταμπούρ) από εντοπίους μουσουλμάνους. Τούς είχε ντύσει μέ στολές πού έμοιζαν κάπος μέ κείνες των Γάλλων ζουάβων και τούς εϊχε εξοπλίσει μέ παλαιά τουφέκια μαρτίνι, ενώ όλος ο άλλος στρατός ήταν εφοδιασμένος μέ τά γερμανικά μάουζερ.
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ..............ΕΔΩ
Το blog, για τους λόγους που βιώνουμε προσωπικά, οικογενειακά και κοινωνικά, αλλάζει την κύρια κατεύθυνσή του και επικεντρώνεται πλέον στην Κρίση.
Βασική του αρχή θα είναι η καταπολέμηση του υφεσιακού Μνημονίου και όποιων το στηρίζουν.
Τα σχόλια του Κρούγκμαν είναι χαρακτηριστικά:
...Άρα βασιζόμαστε τώρα σε ένα σενάριο σύμφωνα με το οποίο η Ελλάδα είναι αναγκασμένη να «πεθάνει στη λιτότητα» προκειμένου να πληρώσει τους ξένους πιστωτές της, χωρίς πραγματικό φως στο τούνελ.Και αυτό απλώς δεν πρόκειται να λειτουργήσει....[-/-]....οι πολιτικές λιτότητας οδηγούν την οικονομία σε τόσο μεγάλη ύφεση που εξανεμίζονται τα όποια δημοσιονομικά οφέλη, υποχωρούν τα έσοδα και το ΑΕΠ και ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ γίνεται χειρότερος.
Βασική του αρχή θα είναι η καταπολέμηση του υφεσιακού Μνημονίου και όποιων το στηρίζουν.
Τα σχόλια του Κρούγκμαν είναι χαρακτηριστικά:
...Άρα βασιζόμαστε τώρα σε ένα σενάριο σύμφωνα με το οποίο η Ελλάδα είναι αναγκασμένη να «πεθάνει στη λιτότητα» προκειμένου να πληρώσει τους ξένους πιστωτές της, χωρίς πραγματικό φως στο τούνελ.Και αυτό απλώς δεν πρόκειται να λειτουργήσει....[-/-]....οι πολιτικές λιτότητας οδηγούν την οικονομία σε τόσο μεγάλη ύφεση που εξανεμίζονται τα όποια δημοσιονομικά οφέλη, υποχωρούν τα έσοδα και το ΑΕΠ και ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ γίνεται χειρότερος.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια τα οποία θα περιέχουν Greekenglish, ύβρεις, μειωτικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς δεν θα αναρτώνται.