Πότε ξεκινά ο
ελληνικός πολιτισμός;
Πώς
μπορούμε να ορίσουμε μεθοδολογικά την αφετηρία του και να την εντοπίσουμε στον
χρόνο;
Σε
ποιους χρόνους και σε ποιες διαδικασίες μπορεί να αναχθεί η προέλευση του
ελληνισμού των ιστορικών χρόνων;
Το
κυριότερο: πού μπορούμε να βρούμε, ως μέσοι Έλληνες αναγνώστες, υπεύθυνες
απαντήσεις σε ερωτήματα τόσο σημαντικά και ευαίσθητα, μακριά από επικίνδυνες
υπεραπλουστεύσεις και ακραίες ιδεοληψίες, από μυθομανείς «ερευνητές»
χονδροειδούς ερασιτεχνισμού ή ενίοτε και αμφίβολης ψυχοπνευματικής ισορροπίας;
Πόθεν
και πότε οι Έλληνες;
Το νέο βιβλίο του
Θεόδωρου Γιαννόπουλου(Δρ. Προϊστορικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου
της Χαϊδελβέργης) και των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης,
αποτελεί ένα επιστημονικό όσο και συγγραφικό εγχείρημα που προσπαθεί να
απαντήσει στα παραπάνω ερωτήματα.
Λειτουργεί ως ένα συστηματικό και προσιτό εγχειρίδιο της μακροχρόνιας, διεθνούς
επιστημονικής διερεύνησης των απαρχών του ελληνικού πολιτισμού. Στο πλαίσιο
αυτό επικαιροποιεί....
δραστικά
τις γνώσεις του ευρύτερου ενδιαφερόμενου κοινού στην Ελλάδα με δεδομένη την
αληθινή κοσμογονία που τα τελευταία 25 περίπου χρόνια έχει συντελεστεί σε
διεθνές επίπεδο τόσο στην μελέτη της προέλευσης των γλωσσών όσο και στην σχέση
μεταξύ της αρχαιολογίας,της γλωσσολογίας, αλλά και άλλων εμπλεκομένων
επιστημών.
Οι
πολλές και διαφορετικές θεωρίες που έχουν διατυπωθεί στην διεθνή επιστημονική
κοινότητα περί της «ελεύσεως των Ελλήνων» ταξινομούνται κατά χρονικά
παράθυρα,παρουσιάζονται αναλυτικά και σχολιάζονται κατά τον πλέον διεξοδικό,
αλλά και εύληπτο τρόπο. Μέσα από ένα βασικό φροντιστήριο της προϊστορίας του
Αιγαίου,αλλά και ενός ευρύτερου γεωγραφικού χώρου γίνεται κατανοητή η σύνθετη
ιστορία της έρευνας του προβλήματος, καθώς και το υπόβαθρο των νέων,
ανατρεπτικών πορισμάτων, στα οποία αυτή καταλήγει.
Στις σελίδες του βιβλίου ο ομηρικός
Οδυσσέας, η «Κάθοδος» των Δωριέων, οι μυστηριώδεις Πελασγοί, οι γραμμικές
γραφές και τα πολυάριθμα μνημεία της προϊστορίας του Αιγαίου, το ινδοευρωπαϊκό
ζήτημα, το DNA και η γενετική, είναι μερικά μόνον από τα κομμάτια ενός μεγάλου
και πολύπλοκου παζλ, το οποίο αποκαλύπτεται σιγά σιγά δίνοντας νέες, υπεύθυνες
και αναπάντεχες απαντήσεις σε μια σειρά από σύνθετες, αλλά και συναρπαστικές
ερωτήσεις. Απομένει να καταδειχθεί κατά πόσον μια διαφαινόμενη, ριζική μεταβολή
της αντίληψης για το παρελθόν μπορεί να οδηγήσει και στην αλλαγή διαφόρων
εδραιωμένων κατευθύνσεων που αφορούν το παρόν και το μέλλον όχι μόνον της
Ελλάδας, αλλά και της Ευρώπης.
Ένα βιβλίο που αξίζει να υπάρχει στην
βιβλιοθήκη μας.
Τα περιεχόμενα του βιβλίου είναι τα εξής
Πρόλογος
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΠΟΘΕΝ Η ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι
«ΠΟΘΕΝ ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ;». ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙ
ΜΙΑ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΤΟΠΟΣ. Η ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΦΕΤΗΡΙΑ
ΙΙ.1. Σύνοψη του ινδοευρωπαϊκού προβλήματος – Η παραδοσιακή θεωρία
ΙΙ.2. Σύνοψη της προϊστορίας και πρωτοϊστορίας του Αιγαίου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙΙ
ΟΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΕΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΙΙΙ.1. Οι αρχαίες παραδόσεις
ΙΙΙ.2. Τα «προελληνικά υποστρώματα»
ΙΙΙ.3. Οι ελληνικές διάλεκτοι της 1ης χιλιετίας π.Χ.
ΙΙΙ.4. Τα προαλφαβητικά γραπτά μνημεία στο Αιγαίο και τα αρχαιότερα βέβαια ίχνη της ελληνικής γλώσσας
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙV
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΩΝ ΚΑΘΕΤΩΝ ΛΑΚΚΟΕΙΔΩΝ ΤΑΦΩΝ (18ος-16ος ΑΙΩΝΑΣ π.Χ.)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ V
ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΑΔΙΚΟ ΧΩΡΟ ΚATA ΤΗN ΥΣΤΕΡΗ 3η ΧΙΛΙΕΤΙΑ π.Χ. – ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ CETINA
V.1. Εισαγωγή – Ιστορία της έρευνας
V.2. Ο πολιτισμός της περιόδου των Κτηρίων με Διαδρόμους (25ος-23ος αι. π.Χ.) και το «διεθνές πνεύμα» των μέσων της 3ης χιλιετίας π.Χ.
V.3. Οι ζώνες πολιτιστικών επαφών στην Μεσόγειο των μέσων της 3ης χιλιετίας π.Χ.
V.4. Η κατάρρευση του πολιτισμού των Κτηρίων με Διαδρόμους και τα πραγματικά της αίτια
V.5. Οι «Αργοναύτες των δυτικών Βαλκανίων» και το μεσογειακό πνεύμα του τέλους της 3ης χιλιετίας π.Χ.
V.6. Το φαινόμενο Cetina και η «έλευση των Ελλήνων»
ΚΕΦΑΛΑΙΟ VI
Η «ΣΚΟΤΕΙΝΗ» 4η ΧΙΛΙΕΤΙΑ π.Χ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ VΙΙ
ΕΞΙΝΔΟΕΥΡΩΠΑΪΣΜΟΣ = ΕΚΝΕΟΛΙΘΙΣΜΟΣ; Η ΘΕΩΡΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ-ΓΕΩΡΓΙΑΣ TOY COLIN RENFREW
VII.1. Εισαγωγή
VII.2. Οι βασικοί άξονες κριτικής της παραδοσιακής αντίληψης για την κοιτίδα και διασπορά των ινδοευρωπαϊκών γλωσσών
VII.3. Η κριτική της γενετικής συγγένειας: το γλωσσικό οικογενειακό δέντρο και η πρωτοϊνδοευρωπαϊκή κοινωνία και μυθολογία
VII.4. Η «ανατολιακή υπόθεση»: εξινδοευρωπαϊσμός = εκνεολιθισμός
VII.5. Τα μεγάλα προβλήματα: οι ινδοϊρανικές γλώσσες και η μη ινδοευρωπαϊκή «σφήνα» των γλωσσών της Μεσοποταμίας
VII.6. Το «περιστέρι ανάμεσα στις γάτες»: ο αντίλογος στην θεωρία γλώσσας-γεωργίας και η περαιτέρω επεξεργασία της
ΚΕΦΑΛΑΙΟ VIII
ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΛΑΙΟΛΙΘΙΚΗ
VIIΙ.1. Θεωρίες παλαιολιθικής συνέχειας
VIIΙ.2. Η «αρχαιολογία των κυττάρων»: πληθυσμιακή γενετική
VIIΙ.3. Έλληνες: εις τα εξ ων συνετέθησαν
ENGLISH SUMMARY
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΙΚΟΝΩΝ
ΓΛΩΣΣΑΡΙ ΞΕΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΠΟΘΕΝ Η ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι
«ΠΟΘΕΝ ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ;». ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙ
ΜΙΑ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΤΟΠΟΣ. Η ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΦΕΤΗΡΙΑ
ΙΙ.1. Σύνοψη του ινδοευρωπαϊκού προβλήματος – Η παραδοσιακή θεωρία
ΙΙ.2. Σύνοψη της προϊστορίας και πρωτοϊστορίας του Αιγαίου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙΙ
ΟΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΕΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΙΙΙ.1. Οι αρχαίες παραδόσεις
ΙΙΙ.2. Τα «προελληνικά υποστρώματα»
ΙΙΙ.3. Οι ελληνικές διάλεκτοι της 1ης χιλιετίας π.Χ.
ΙΙΙ.4. Τα προαλφαβητικά γραπτά μνημεία στο Αιγαίο και τα αρχαιότερα βέβαια ίχνη της ελληνικής γλώσσας
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙV
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΩΝ ΚΑΘΕΤΩΝ ΛΑΚΚΟΕΙΔΩΝ ΤΑΦΩΝ (18ος-16ος ΑΙΩΝΑΣ π.Χ.)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ V
ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΑΔΙΚΟ ΧΩΡΟ ΚATA ΤΗN ΥΣΤΕΡΗ 3η ΧΙΛΙΕΤΙΑ π.Χ. – ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ CETINA
V.1. Εισαγωγή – Ιστορία της έρευνας
V.2. Ο πολιτισμός της περιόδου των Κτηρίων με Διαδρόμους (25ος-23ος αι. π.Χ.) και το «διεθνές πνεύμα» των μέσων της 3ης χιλιετίας π.Χ.
V.3. Οι ζώνες πολιτιστικών επαφών στην Μεσόγειο των μέσων της 3ης χιλιετίας π.Χ.
V.4. Η κατάρρευση του πολιτισμού των Κτηρίων με Διαδρόμους και τα πραγματικά της αίτια
V.5. Οι «Αργοναύτες των δυτικών Βαλκανίων» και το μεσογειακό πνεύμα του τέλους της 3ης χιλιετίας π.Χ.
V.6. Το φαινόμενο Cetina και η «έλευση των Ελλήνων»
ΚΕΦΑΛΑΙΟ VI
Η «ΣΚΟΤΕΙΝΗ» 4η ΧΙΛΙΕΤΙΑ π.Χ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ VΙΙ
ΕΞΙΝΔΟΕΥΡΩΠΑΪΣΜΟΣ = ΕΚΝΕΟΛΙΘΙΣΜΟΣ; Η ΘΕΩΡΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ-ΓΕΩΡΓΙΑΣ TOY COLIN RENFREW
VII.1. Εισαγωγή
VII.2. Οι βασικοί άξονες κριτικής της παραδοσιακής αντίληψης για την κοιτίδα και διασπορά των ινδοευρωπαϊκών γλωσσών
VII.3. Η κριτική της γενετικής συγγένειας: το γλωσσικό οικογενειακό δέντρο και η πρωτοϊνδοευρωπαϊκή κοινωνία και μυθολογία
VII.4. Η «ανατολιακή υπόθεση»: εξινδοευρωπαϊσμός = εκνεολιθισμός
VII.5. Τα μεγάλα προβλήματα: οι ινδοϊρανικές γλώσσες και η μη ινδοευρωπαϊκή «σφήνα» των γλωσσών της Μεσοποταμίας
VII.6. Το «περιστέρι ανάμεσα στις γάτες»: ο αντίλογος στην θεωρία γλώσσας-γεωργίας και η περαιτέρω επεξεργασία της
ΚΕΦΑΛΑΙΟ VIII
ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΛΑΙΟΛΙΘΙΚΗ
VIIΙ.1. Θεωρίες παλαιολιθικής συνέχειας
VIIΙ.2. Η «αρχαιολογία των κυττάρων»: πληθυσμιακή γενετική
VIIΙ.3. Έλληνες: εις τα εξ ων συνετέθησαν
ENGLISH SUMMARY
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΙΚΟΝΩΝ
ΓΛΩΣΣΑΡΙ ΞΕΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
καλησπερα
ΑπάντησηΔιαγραφήεκδοτικο οικο γνωριζουμε ??
θα βοηθησει πολυ
Μα το ανέφερα!!..«Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης»
ΔιαγραφήΈνα δείγμα από το βιβλίο που εξηγεί την αποβλάκωση της ελληνικής κοινωνίας από τους «Ελλαδέμπορους».
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.cup.gr/Files/files/chapters/Pothen_Ellines_CH-1-2.pdf
Αγορασα το βιβλιο πριν απο μερικες μερες! φαινεται πολυ προσεγμενο, αλλα ξεφυλιζοντας το λιγο(πριν ξεκινησω να το μελετησω), μου φαινεται οτι τεινει περισσοτερο στη θεωρια της παλαιολιθικης συνεχειας!!! Κανω λαθος? Ακριτα θα ηθελα την αποψη σου...
ΑπάντησηΔιαγραφήΌχι δεν κάνεις λάθος. Χρησιμοποιεί πολύ Mario Alinei. Σίγουρα θα υπάρξουν αντιδράσεις από τους θιασώτες της Κλασσικής Θεωρίας.
ΔιαγραφήΡε συ Ακριτα, συγγνωμη κιολας, αλλα πριν το παρουσιασεις, οφειλες κατα τη γνωμη μου, να μας ενημερωσεις οτι προκειται περι "μη συμβατικου πονηματος"...
ΔιαγραφήΤζαμπα 25 ευρω εδωσα μαλλον...
Γιατί λες ότι είναι της «μη συμβατικής» θεωρίας;
ΔιαγραφήΤι «μη συμβατικό» χρησιμοποίησε;
Εάν εννοείς τον Alinei, τον χρησιμοποιεί μαζί με τον Sforza.
«Μη συμβατικη θεωρία» είναι αυτή που είναι χρησιμοποιεί πρακτικές
-Ιστορικού Αρνητισμού(απόρριψη ολόκληρου του οικοδόμηματος των υπαρχόντων δεδομένων/στοιχείων ενός ιστορικού γεγονότος.) και
-Ιστορικού Ψευδο-αναθεωρητισμού(σκόπιμη προσπάθεια έμμεσης ή άμεσης διαστρέβλωσης και συκοφάντησης του προηγούμενου και ως εκ τούτου είναι απαράδεκτος από κάθε άποψη, ηθική, επιστημονική, μεθοδολογική)
Έκανε κάτι τέτοιο;
Επισημαίνω ότι «συμβατική θεωρία» είναι αυτή που χρησιμοποιεί και πρακτικές νόμιμου ιστορικού αναθεωρητισμού με την έννοια ότι πράγματι υπήρξαν νέα συμπεράσματα με την εξέταση πλέον πρόσφατων ερευνητικών δεδομένων, εμπειρικών γνώσεων ή με την επανεξέταση των υπαρχόντων στοιχείων, ακόμα και με την εκ νέου παρουσίασή τους κάτω από το πρίσμα νέων επιστημονικών αντιλήψεων.
θεωρεις δηλαδη οτι η αποψη που ασπαζεται(παλαιολιθικη συνεχεια), δεν εμπιπτει ελαφρως στην κατηγορια που ονομαζεις "ιστορικος αρνητιμος"? Ειναι καποια ευρεως αποδεκτη θεωρια?
ΔιαγραφήΔεν την ασπάζεται, μάλιστα γράφει για το πρόβλημα της συλλογιστικής Alinei(σελ 458).
ΔιαγραφήΑπλά καταγράφει την θεωρία του, η οποία όντως από μόνη της δεν στέκει. Όπως π.χ. η θεωρία του Sforza ή του Renfrew ή και άλλων, όπου μόνες τους δεν στέκουν. Κάποτε τον είχα πει και εγώ «μη συμβατικό», αλλά έκανα λάθος λόγω της ημιμάθειας μου στο αντικείμενο. Είναι ένας σπουδαίος διαλεκτολόγος με την δικιά του θεωρία όμως σε ότι αφορά την εποχή του Λίθου. Και με τον Sforza μπορείς να διαφωνείς, αλλά δεν παύει όμως στον τομέα του να είναι ένας από τους κορυφαίους.
Από εκεί και πέρα το ότι θεωρεί ότι δεν έγιναν μεγάλες μεταναστεύσεις την επίμαχη περίοδο, σαφώς και δεν πείθει, αλλά όμως τα στοιχεία που βάζει σε προβληματίζουν και δίνουν πατήματα στους «μη συμβατικούς». Μην ξεχνάς ότι και σπουδαίοι Έλληνες αρχαιολόγοι είναι φαν αυτής της άποψης. Π.χ. ο Ξηροτήρης.
Πίστεψε με, εάν ήταν τέτοιος δεν θα τον έβαζα και δεν νομίζω και οι Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης θα έκδιδαν το βιβλίο του. Όπως μου είπε ένας φίλος και αρχεγονιστής, είναι περισσότερο «μεταμοντέρνος».
Είναι ένα βιβλίο 550 σελίδων από τις οποίες μόνο οι 15 σελίδες είναι για τον Alinei. Και είναι και σαφής: ο ελληνικός κόσμος ξεκινάει με την γραμμική β, για τον προ-πρωτοελληνικό, έχουμε πολλές θεωρίες και υποθέσεις.(Κούργκαν, Ανατολική, Κεντροευρωπαική, Βαλκανική κλπ)
Γενικα καταγραφει ολη την πορεια των σχτικων ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ(το τονιζω ωστε να μην χαιρονται οι οπαδοι των Γεωργαλαδων κλπ...) ερευνων πανω στο ινδοευρωπαικο ζητημα και τις τρεχουσες αποψεις! Πρεπει ομως Ακριτα να παραδεχτεις οτι σε ολη τη διαρκεια του βιβλιου καταβαλει κοπιωδη προσπαθεια να αποδειξει οτι η θεωρια Κουργκαν ειναι λαθος! Κοινως, λαμβανει σαφη θεση, δεν παρουσιαζει απλα... Οπως και να'χει, εχοντας πλεον περασει τα μισα του βιβλιου, ομολογω οτι και χρησιμο ειναι και ενδιαφερον, οποτε δεν θεωρω οτι εχασα τα χρηματα μου...
ΔιαγραφήΗ θεωρία Κούργκαν έχει κενά. Αυτό δεν το αμφισβητεί κανένας. Από εκεί και πέρα οι πρωτοέλληνες, αν ήρθαν από το Βορρά ή την Ανατολή, θα συνεχίζει να είναι μία υπόθεση. Σίγουρα πάντως είναι ότι το 7000 π.Χ και το 2200 π.Χ. περίπου είχαμε πληθυσμιακές και πολιτιστικές αναταράξεις στον Ελλαδικό χώρο.
ΔιαγραφήΤο βιβλίο είναι χρήσιμο και ενδιαφέρον όπως είπες διότι αναλύει ζητήματα άγνωστα σε πολλούς από εμάς.
«Από εκεί και πέρα οι πρωτοέλληνες, αν ήρθαν από το Βορρά ή την Ανατολή, θα συνεχίζει να είναι μία υπόθεση.»
ΔιαγραφήΓια να μην το ζαλίζουμε όμως και πολύ, είμαστε αυτοί που είμαστε και ήρθαμε από την αυτό που σήμερα λέγεται Αφρική, όπως όλοι. Εκτός, φυσικά, από τους μικρούς θεούς που λέγονται «μακεδονοειδή». Γι' αυτούς δεν έχει αποφανθεί η Χαρβάτη!
http://www.livescience.com/28326-neanderthal-remains-found.html
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0047248413000365
Το θέμα δεν είναι πάντως τι είμαστε και από πού ήρθαμε, το θέμα είναι τι κάνουμε. Όταν ο άλλος πάει στο φεγγάρι κι εμείς μιλάμε για το τι έγινε πριν από χιλιετίες, άντε να εμπνεύσουμε τη νεολαία. Περισσότεροι κατεβαίνουν για flash mob παρά για... αντιρατσιστική διαμαρτυρία. Ούτε καν αυτή δεν είναι της μόδας πια. Δεν πάει το ταγάρι με το iPhone.
Εγώ λέω να αφήσουμε το group therapy και να γυαλίσει λίγο το μάτι μας. Καθένας από εμάς μπορεί να κάνει πολλά, αν το βάλει πείσμα.