Το blog, για τους λόγους που βιώνουμε προσωπικά, οικογενειακά και κοινωνικά, αλλάζει την κύρια κατεύθυνσή του και επικεντρώνεται πλέον στην Κρίση.
Βασική του αρχή θα είναι η καταπολέμηση του υφεσιακού Μνημονίου και όποιων το στηρίζουν.
Τα σχόλια του Κρούγκμαν είναι χαρακτηριστικά:
...Άρα βασιζόμαστε τώρα σε ένα σενάριο σύμφωνα με το οποίο η Ελλάδα είναι αναγκασμένη να «πεθάνει στη λιτότητα» προκειμένου να πληρώσει τους ξένους πιστωτές της, χωρίς πραγματικό φως στο τούνελ.Και αυτό απλώς δεν πρόκειται να λειτουργήσει....[-/-]....οι πολιτικές λιτότητας οδηγούν την οικονομία σε τόσο μεγάλη ύφεση που εξανεμίζονται τα όποια δημοσιονομικά οφέλη, υποχωρούν τα έσοδα και το ΑΕΠ και ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ γίνεται χειρότερος.

Τετάρτη, 24 Ιουνίου 2009

Τα χαρτονομίσματα MAKEDONKI που τυπώθηκαν στην FYROM, αλλά δεν βγήκαν στην κυκλοφορία.




Το δε πρώτο χαρτονόμισμα ήταν υποδιαίρεση των 20 STATERA (Στατήρων) και είχε φόντο τον Αλέξανδρο και εκτυπώθηκε την 1-8-1991!!!!

Τα δε άλλα εκτυπώθηκαν στις 1-12-1991 και 15-1-1992.

Τελικά επικράτησε το "Μακεδονικό Δηνάριο" την 20-4-1993 όπου αντικατέστησε το Γιουγκοσλάβικο.

Πηγή:Fantazijske novčanice u Jugoslaviji 1990.-1992

12 σχόλια:

  1. Είναι διασταυρωμένο αυτό?
    Γιατί ο Βαξεβάνης λέει ότι ήταν μια αθώα φάρσα κάποιας παρέας,κάποιοι άλλοι δικοί μας στο wikipedia διατείνονται ότι το χαρτονόμισμα ήταν ιδιωτική πρωτοβουλία και κυκλοφόρησε ως αναμνηστικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έβαλα πηγή φίλε μου....
    λίγο ψάξιμο θέλει για να δουλέψει και το ρημάδι ώστε να μην έχουμε το κάθε Βαξεβάνη να μας σερβίρει ότι θέλει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αν δεν κάνω λάθος η πηγή λέει για "φανταστικά" νομίσματα?
    Είναι σίγουρο ότι τυπώθηκαν από κρατικό φορέα?
    (Αυτό είναι που μετράει κυρίως)
    Επίσης άκουσα ότι ακόμη και αν δεν υιοθετήθηκε επισήμως το χαρτονόμισμα κυκλοφόρησε μεταξύ ζηλωτών που θέλησαν να το επιβάλουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το άρθρο είναι on-line και είναι γραμμένο από τον κροάτη Ranko Mandić όπου περιγράφει όλη την ιστορία των χαρτονομισμάτων όχι μόνο της FYROM αλλά των λοιπών κρατών της τότε ομόσπονδης Γιουγκοσλαβίας.

    Έχει δε σαν πηγή τα παρακάτω βιβλία:

    Beštak, B. Novčanice i novčani bonovi Republike Bosne i Hercegoine, Numizmatičke vijesti br. 48, Zagreb 1995;
    Krasnov, G. Novac Republike Hrvatske. Numizmatičke vijesti br. 46, Zagreb 1993;
    Mandić, R. Katalog metalnog novca 1700-1994, Beograd 1995;
    Oblak, B. Katalog Banka Slovenije, Lipa Holding, Kranj 1991;
    Živanović, D. Srpske reklamne ili propagandne novčanice, dinar br. 5, Beograd 1997.
    Sve ilustracije novčanica su iz kolekcije autora.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Χρειαζόμαστε την ακριβή μετάφραση όμως στα αγγλικά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Former Yugoslav Republic of Macedonia proclaimed its independence at 17th September 1991, and her separation from Yugoslavia was done in a peaceful manner. Several months before that, at 1th of August 1991,the first fantasy money appeared in Macedonia- nominal of 20 STATERS. The name of that “money”, same as the symbols at its design had a deliberate anti-Greek character, because it was supposed to “prove”something which is not easy to prove -that the Slavs by the name of Macedonians descendants and heirs to the ancient Hellenic Macedonian people. The arguments between the Republic of Macedonia and Greece related to the name of this new state and her symbols is not concluded by now. Republic of Macedonia has 25.713 sq.km. and 2.129.000 inhabitants from which the majority is of the South-Slavic origin, with around 20% of ethnic Albanians.

    On the avers of the bill of 20 staters the bust of Alexander the Great (356-328 before Christ) is shown. The unknown publisher of this bill on it, without authorization put a dry seal with the stamp of Kiro Gligorov, President of Macedonia. That, an the strong propagandistic character of this banknote, led to her ban and destruction. That is the reason because of which this bill cannot be found in numismatic collections.

    Firsts months after obtaining of independence, numerous discussions occurred about the name of the national Macedonian money. From that time originates a bill of nominal value of 1 MAKEDONKA with the date 01.12.1991, and soon after that and a similar series of bills of nominal value of 1, 10 and 100 MAKEDONKI with the date 15.01.1992.At both bills of 1 Makedonka, on the avers appears a picture of the Greek city of Solun (Thessaloniki). In the first edition in the upper left corner there is a portrait of Alexander the Great, and in other of St. Clement of Ohrid (865-916).Both bills are predominately yellowish-brown, 160x80 mm.Reverses are different, but on the both of them are Macedonian motifs in wood-carving.


    The bill from 10 MAKEDONKI is predominately pale-violet, 165x81 mm. At her avers is the medieval fortress of the city of Ohrid and a portrait of Tzar Samuil (996-1014).Revers is the same as the other issue of the 1 makedonka bill, with the name of a private firm which issued this banknote – IMPRES from Skoplje, with the signature of the director (Z. MICEVSKI) and with an inscription in Macedonian, meaning: “THIS IS A SOUVENIRE BILL AND IT IS NOT FOR AN OFFICIAL USAGE”.

    The bill of 100 MAKEDONKI is predominantly pale-green, with the same dimensions and the same revers as other nominals. At her avers is the modernistic monument “Makedonija” from Kruševo and a portrait of the Macedonian revolutionary-fighter for freedom Goce Delčev (1872-1903)

    The official money of the Republic of Macedonia, DENAR, which consist of 100 DENI, has been introduced in circulation 20th of April 1993.Untill now two series of banknotes have been issued-in the first batch, issued were the s.c coupons of rough production and very bad quality, while the bills of the 2th series are at an extraordinary aesthetically and quality level.Metal money is issued in the nominals of 50 DENI, 1 DENAR and 2 and 5 DENARI, with “frozen” year “1993”. Value of one Macedonian Denars is about three German phennings.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μην περιμένεις ποτέ οι Σκοπιανοί να πούνε ότι το εκτύπωσαν. Ο δε Βαξεβάνης είπε ότι το έκαναν κάποιοι από την...Θεσσαλονίκη.!!!

    Ξέχασε να πει ότι τα χαρτονομίσματα ήσαν 3 και δεν είχαν μόνο τον Λευκό Πύργο αλλά και τον Σαμουήλ, τον Αχρίδος Κλημεντίνη κλπ.!!!

    Ήταν η εποχή που ανακάλυψαν και την σημαία της Βεργίνας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. "the unknown publisher"

    Στην δεύτερη σειρά νομισμάτων με το λευκό πύργο δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρο αν το νόμισμα ήταν του IMPRES ή του κράτους.(Διόρθωσε με αν κάνω λάθος)
    Σε κάθε περίπτωση το ρεπορτάζ του Βαξεβάνη και του Ιού αποδεικνύεται ανακριβές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ακρίτα δε προσέχεις και με στεναχωρείς. Το θέμα του "χαρτονομίσματος" είναι κάτι που πρέπει να ξεκαθαρίσει γιατί η συνεχιζόμενη χρήση του μόνο κακό κάνει στις ελληνικές θέσεις με το να δίνει εύκολη λαβή στους κομιτατζήδες και τους συμμάχους τους να μιλούν για ελληνική προπαγάνδα.

    Από την ίδια σου τη μετάφραση:
    1) fantasy money (αυτό και μόνο πρέπει να σε βάλει σε υποψίες)
    2) Για το νόμισμα "στάτηρα":
    The unknown publisher of this bill on it, without authorization put a dry seal with the stamp of Kiro Gligorov, President of Macedonia. That, an the strong propagandistic character of this banknote, led to her ban and destruction.
    Ξεκάθαρο νομίζω το κείμενο - (α) καμμία επίσημη εξουσιοδότηση, (β) άγνωστος εκδότης, (γ) ολική καταστροφή.
    3) Για τις "Μακεδόνκες":
    Revers is the same as the other issue of the 1 makedonka bill, with the name of a private firm which issued this banknote – IMPRES from Skoplje, with the signature of the director (Z. MICEVSKI) and with an inscription in Macedonian, meaning: “THIS IS A SOUVENIRE BILL AND IT IS NOT FOR AN OFFICIAL USAGE”.
    Κι εδώ ξεκάθαρα τα πράγματα:
    α) Ιδιωτική εταιρεία IVERS έκδοσης
    β) Υπογραφή του διευθυντή της και όχι κρατικού λειτουργού
    γ) Ξεκάθαρα τονίζει πως πρόκειται για σουβενίρ.

    Οπότε και η όλη ιστορία αποδεικνύει μόνο πως ο αλυτρωτισμός υπήρχε τόσο έντονος από το 1991 ακόμα που οποιαδήποτε ιδιωτική εταιρεία θα έκρινε πως θα μπορούσε να πουλήσει τέτοια νομίσματα ως σουβενίρ και να μην πέσει έξω. Κάτι τέτοιο είναι ενδιαφέρον από πλευράς κοινής γνώμης (την ίδια εποχή ο Γκεοργκίεφσκι που τον τελευταίο καιρό μας "αρέσει" υποσχόταν συνέδριο του VMRO στη Θεσ/νίκη) αλλά όχι από πλευράς κρατικής πρακτικής αλυτρωτισμού.

    Ο Βαξεβάνης και άλλοι "πρόθυμοι" προφανέστατα και είπαν δημοσίως ψέματα με τα περί "φάρσας". Από την άλλοι οι πάντα πιο προσεκτικοί "στρατευμένοι" δημοσιογράφοι του "Ιού" εξ αρχής εδώ και πάρα πολλά χρόνια είχαν μιλήσει για "σουβενίρ" πολύ σωστά. Και δυστυχώς στην μια απο τις 2 εκδόσεις του "Μακεδονισμού" της ΕΜΣ που συμπεριλαμβάνει το χαρτονόμισμα (δε θυμάμαι αν είναι η Ελληνική ή η Αγγλική) δεν υπάρχει αυτή η διευκρίνηση και δώθηκε λαβή στον Κωστόπουλο και το θλιβερό του θίασο να επιτεθούν στους Μιχαηλίδη/Κολλιόπουλο. Προφανώς στην έκδοση στην άλλη γλώσσα διευκρινίζεται πως πρόκειται για αναμνηστική έκδοση "χαρτονομίσματος".

    Ακόμα δε μπορώ να καταλάβω πως και κανένας από τους έλληνες ακαδημαϊκούς που διάβασαν την επιστολή Μίλλερ πριν επισήμως "αποσταλεί" δεν το πρόσεξαν αυτό να τον διορθώσουν εγκαίρως. Στην απίθανη περίπτωση που ο Ομπάμα διαβάσει την επιστολή κάποτε και του κινηθεί το ενδιαφέρον θα γίνει ρόμπα και ο Μίλλερ και το περιεχόμενο της επιστολής μόλις του επισημάνουν πως δεν υπήρξε ποτέ τέτοιο χαρτονόμισμα επισήμως. Καλά θα κάνει ο μέσος έλληνας να μάθει την αλήθεια για αυτό το θέμα και να μην υπονομεύουμε στο μέλλον από μόνοι μας τα ίδια μας τα επιχειρήματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΚΕ το άρθρο το οποίο λέει καθαρά ότι ναι μεν ήταν άγνωστος ο εκδότης (δεν νομίζω να περιμένεις η FYROM ποτέ να το δεχτεί)αλλά αυτά κυκλοφόρησαν στην FYROM. Το "φαντασιακό" στο άρθρο είναι καθαρός τόνος ειρωνικός ώστε να δείξει ότι στην προσπάθεια των νέων κρατών να βγουν στην αφάνεια έβαλαν στο παιχνίδι τις "φαντασιακές επιρροές από το παρελθόν" και την νομισματολογία. Ένα από αυτά ήταν και τα χαρτονομίσματα. Δεν ήταν μόνο οι Σλαβομακεδόνες αλλά και οι υπόλοιποι που έκαναν τα ίδια. Η δε βασική πηγή του αρθογράφου είναι ένα βιβλίο που αναφέρει όλα αυτά αναλυτικά και η πηγή του βιβλίου είναι ένα συμπόσιο που έγινε για αυτό το θέμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ακρίτα το να κυκλοφόρησαν ως σουβενίρ (όπως λένε ξεκάθαρα αυτά που δεν καταστράφηκαν) δεν είναι το ίδιο με το να τα τύπωσε η κυβέρνηση του κράτους. Αν αύριο ο ΣΤΟΧΟΣ κυκλοφορήσει "αναμνηστικό" χαρτονόμισμα 1000 δραχμών με την Αγιά Σοφιά από τη μία και τον Μέγα Κωνσταντίνο από την άλλη και μιλήσουν οι Τούρκοι για πρόκληση της ελληνικής κυβέρνησης θα γελάσει και το παρδαλό κατσίκι. Υπόψη πως χαρτονομίσματα που τυπώνονται από το κεντρικό κρατικό νομισματοκοπείο έχουν πάντα πάνω τους συγκεκριμένες υπογραφές κλπ. πράγμα που δεν ισχύει εδώ για τις μακεδόνκες.

    Προφανώς και από ιστορικής απόψεως και στο βαθμό που αντικατοπτρίζουν την κοινή γνώμη είναι ενδιαφέροντα όλα αυτά αλλά όταν χρησιμοποιούνται για να αποδείξουν τις αλυτρωτικές διαθέσεις των γειτόνων σε επίσημο επίπεδο λειτουργούν ως μπούμερανγκ. Υποχρέωση όλων όσων ασχολούνται στον ελεύθερο τους χρόνο με το να ενημερώνουν τους Έλληνες για το Μακεδονικό είναι να ξεκαθαρίσουν αυτό το θέμα (που δυστυχώς έχει περάσει λάθος στην κοινή γνώμη - εδώ και ορισμένοι κομιτατζήδες αν κρίνω από τις χαζομάρες στο maknews το έχουν πιστέψει πως "τους βγάλαμε τον Λευκό Πύργο από τα χαρτονομίσματα τους") γιατί η χρήση του υπονομεύει τα όντως σωστά άλλα επιχειρήματα που διαθέτει η χώρα.

    Μπορούμε να μιλήσουμε για τη χρήση "χαρτών ενωμένης Μακεδονίας" πριν το 1992, για τις διάφορες δηλώσεις του VMRO αλλά και του SDSM της εποχής κλπ. Αλλά αυτή η ιστορία με το χαρτονόμισμα μόνο ζημιά κάνει μειώνοντας την αξιοπιστία των ελληνικών θέσεων. Ευτυχώς που κι αυτοί κάνουν παρόμοια χοντρά λάθη (πχ. τα περί 1988 και χρήσης του ονόματος Μακεδονία).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΚΕ καταρχήν δεν είπα ότι τυπώθηκαν από το κράτος της FYROM αλλά τυπώθηκαν σε αυτήν. Ο λόγος που έβαλα αυτό το νήμα ήταν ακριβώς αυτό που υποστηρίζεις δηλαδή "η αμφισβήτηση που υπάρχει για τα χαρτονομίσματα".

    Φυσικά και δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι τα εκτύπωσε ή τα σχεδίασε κάποιος κρατικός φορέας της FYROM αλλά όμως αυτό δεν αναιρεί ότι υπήρξαν και κυκλοφόρησαν με σκοπί κατά την γνώμη μου ίσως να μετρήσουν/ζυγίσουν τις αντιδράσεις από όλες τις πλευρές.

    Εν πάση περιπτώση στο υπόψη συμπόσιο (που έγινε το 1998) και σύμφωνα με τον αρθογράφο αναφέρθηκαν αυτά που έγραψα. Ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπερασμάτά του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια τα οποία θα περιέχουν Greekenglish, ύβρεις, μειωτικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς δεν θα αναρτώνται.