Στο άρθρο αυτό του Emilio Crespo, πραγματοποιείται μια γενική αποτίμηση των γλωσσών και των διαλέκτων που μαρτυρούνται άμεσα ή έμμεσα στο αρχαίο βασίλειο της Μακεδονίας, από τα πρώτα γραπτά τεκμήρια του 5ου μέχρι το τέλος του 4ου αιώνα π.Χ.
Τα περισσότερα από αυτά ανάγονται στον 4ο αιώνα π.Χ. και μόνο λίγα είναι σε θέση να δώσουν μια οριστική απάντηση στο κάποτε αμφιλεγόμενο ζήτημα για τον χαρακτήρα της γλώσσας των Μακεδόνων πριν από τη βασιλεία του Φιλίππου Βʹ (360/59–338 π.Χ.).
Κατά τις τελευταίες δεκαετίες του 20ού αιώνα, η αρχαιολογική έρευνα στο αρχαίο βασίλειο των Τημενιδών σημείωσε μεγάλη πρόοδο.²Πραγματοποιήθηκαν ....
ανασκαφές και έρευνες σε πολλούς αρχαιολογικούς χώρους και πολλά ευρήματα είδαν το φως της δημοσιότητας (βλ. Hatzopoulos 2006, 16 κ.ε.). Μεταξύ άλλων, αυτές οι ανακαλύψεις και έρευνες έδωσαν σχεδόν ορι- στική λύση στο επίμαχο ερώτημα για την αρχαία μακεδονική γλώσσα, ενώ παράλληλα συνέβαλαν στο να αποκτήσουμε βαθύτερη επίγνωση της ιστορί- ας του μακεδονικού βασιλείου πριν από την ελληνιστική εποχή (βλ. Roisman & Worthington 2010).
Λόγω της απουσίας νέων στοιχείων εξίσου σημαντικών με τον κατάδεσμο που ανακαλύφθηκε στην Πέλλα το 1986 (βλ. Παράρτημα, σελ. 287), θα περιοριστούμε στην καταγραφή των ελληνικών διαλέκτων που μαρτυρούνται στο αρχαίο βασίλειο της Μακεδονίας πριν από την ανάδυση της αττικοϊωνικής κοινής, καθώς και σε μια λεπτομερή περιγραφή της μακεδονικής ελληνικής διαλέκτου, αξιοποιώντας τις μελέτες –μεταξύ άλλων– των Brixhe, Dubois, Χατζόπουλου, Masson και Παναγιώτου.
ΠΗΓΗ: Κέντρο Ελληνικών Γλωσσών, Αρχαία Μακεδονία, 2012 Crespo_2012_Γλώσσες και διάλεκτοι στην αρχαία Μακεδονία
Κατά τις τελευταίες δεκαετίες του 20ού αιώνα, η αρχαιολογική έρευνα στο αρχαίο βασίλειο των Τημενιδών σημείωσε μεγάλη πρόοδο.²Πραγματοποιήθηκαν ....
ανασκαφές και έρευνες σε πολλούς αρχαιολογικούς χώρους και πολλά ευρήματα είδαν το φως της δημοσιότητας (βλ. Hatzopoulos 2006, 16 κ.ε.). Μεταξύ άλλων, αυτές οι ανακαλύψεις και έρευνες έδωσαν σχεδόν ορι- στική λύση στο επίμαχο ερώτημα για την αρχαία μακεδονική γλώσσα, ενώ παράλληλα συνέβαλαν στο να αποκτήσουμε βαθύτερη επίγνωση της ιστορί- ας του μακεδονικού βασιλείου πριν από την ελληνιστική εποχή (βλ. Roisman & Worthington 2010).
Λόγω της απουσίας νέων στοιχείων εξίσου σημαντικών με τον κατάδεσμο που ανακαλύφθηκε στην Πέλλα το 1986 (βλ. Παράρτημα, σελ. 287), θα περιοριστούμε στην καταγραφή των ελληνικών διαλέκτων που μαρτυρούνται στο αρχαίο βασίλειο της Μακεδονίας πριν από την ανάδυση της αττικοϊωνικής κοινής, καθώς και σε μια λεπτομερή περιγραφή της μακεδονικής ελληνικής διαλέκτου, αξιοποιώντας τις μελέτες –μεταξύ άλλων– των Brixhe, Dubois, Χατζόπουλου, Masson και Παναγιώτου.
ΠΗΓΗ: Κέντρο Ελληνικών Γλωσσών, Αρχαία Μακεδονία, 2012 Crespo_2012_Γλώσσες και διάλεκτοι στην αρχαία Μακεδονία
ΑΚΡΙΤΑ Στήν παραπομπή 2 αρχή-αρχή ΓΡΑΦΕΙ "βλ. Ηρόδοτος 8.137–139). Το Άργος στα συγκεκριμένα συμφραζόμενα είναι μάλλον το Άργος Ορεστικό στην περιοχή της Ορεστίδας, στη δυτική πλευρά της Πίνδου.Εδω υπάρχει ένα λάθος ο ΤΗΜΕΝΟΣ ήταν βασιλιάς του Άργους στήν ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ που καταγόταν από τον Ηρακλή, γιο του Δία. Γι’ αυτό και ο Ηρακλής σε επιγραφές αναφέρεται ως Ηρακλής Πατρώος Τι φρούτο είναι αυτο???? ΑΚΡΙΤΑ Εχω καταλάβει κατι λάθος?
ΑπάντησηΔιαγραφήΚοίταξε, το Άργος είναι μία αμφιλεγόμενη περιοχή. Άλλοι λένε ότι είναι στην Πελοπόννησο και άλλοι ότι είναι στο Ορεστικό. Ο καθένας όπως θέλει το αποδέχεται.
Διαγραφή1)Ο ΤΗΜΕΝΟΣ ήταν βασιλιάς του Άργους στήν ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ και όχι του ΟΡΕΣΤΙΚΟΥ ο Ηρακλής το ίδιο πελοποννήσιος 2)Η βασιλική οικογένεια της Μακεδονίας είχε καταγωγή από τους Τημενίδες. ΤΟ Άργος Ορεστικό δεν ταιριάζει Τέλος πάντων το βρίσκω χοντρό λάθος για "scholar" Αυτό με το ΟρεστικΌ το έχω δεί σε σκοπιανές σελίδες σαν επιχείρημα
ΑπάντησηΔιαγραφήΛένε ότι το Άργος, δεν είναι αυτό της Πελοποννήσου, αλλά του Ορεστικού, το οποίο το ίδρυσε ο Τήμενος όταν έφυγε από την Πελοπόννησο. Δεν το θεωρώ σοβαρό λάθος. Είναι μία άποψη.
ΔιαγραφήΟι σκοπιανοί το έχουν πάρει με σκοπό να υποστηρίξουν ότι δεν έγινε καμία μετακίνηση από την..Πελοπόννησο.
Είναι μία εκδοχή ,οτι πολλά τοπωνύμια όπου ζούσαν αρχικά οι Δωριείς αλά και άλλα φύλα μεταφέρθηκαν στους νέους τόπους μετοίκησης έτσι έχουμε 10 περίπου ονόματα περιοχών με το όνομα Άργος(πεδιάδα) . και άλλα επίσης ονόματα όπως πχ ΓΟΡΤΥΝΑ έχουμε στην Κρήτη -Μακεδονία (γοργόπη Κιλκίς) και Πελοπόννησο 'Όλα αυτά βέβαια μένει να αποδειχθούν ότι σχετίζονται
ΑπάντησηΔιαγραφήΕργασία εκ των ων ουκ άνευ αυτή,εδώ,Ακρίτα.Πολλά και θερμά,θερμότατα συγχαρητήρια.Φθάσε την έως τέλους αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα και ικανά στοιχεία και δεδομένα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ.Χ., τα εύσημα πάνε στο Κέντρο Ελληνικών Γλωσσών και στην ελεύθερη δημοσιοποίηση του πονήματος.
Διαγραφήαν δει κανεις τι λεει ο Velleius Paterculus θα καταλαβει οτι εννοει το Αργος της πελοποννησου
ΑπάντησηΔιαγραφή…”
[Velleius Paterculus: “The Roman History” Book I, 5]
”In this period, sixty-five years before the founding of Rome, Carthage was established by the Tyrian Elissa, by some authors called Dido. 5 About this time also Caranus, a man of royal race, eleventh in descent from Hercules, set out from Argos and seized the kingship of Macedonia. From him Alexander the Great was descended in the seventeenth generation, and could boast that, on his mother’s side, he was descended from Achilles, and, on his father’s side, from Hercules
/
Ρε παιδιά, η μυθική γενεαλογία περί «Τημενιδικής καταγωγής» ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ ότι αναφέρεται στο Άργος της Πελοποννήσου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι όντως οι Αργεάδες/«Τημενίδες» ήρθαν από εκεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ μύθος αυτός κατασκευάστηκε ώστε να μπορέσει ο Αλέξανδρος ο πρώτος να πάρει μέρος στους Ολυμπιακούς περί το 500 π.Χ. Ο Αλέξανδρος είχε μηδίσει, το Άργος της Πελοποννήσου είχε μηδίσει (άρα είχαν κοινά πολιτικά συμφέροντα), εντόπισαν ομοιότητες στην διάλεκτο, οι Αργείοι Δωριείς γνώριζαν ότι είχαν έρθει από το βορρά και βασιζόμενοι στην ομοιότητα Αργεάδαι-Άργος έπλασαν το μύθο της «Τημενιδικής καταγωγής». Το «τίμημα» που έπρεπε να πληρώσει ο Αλέξανδρος για να αναγνωιστεί ώς Έλλην από τα Πελοποννησιακά τζάκια ήταν ότι έπρεπε να παραδεκτεί μια «αντιστροφή» της «καθόδου των Δωριέων» σε «άνοδο των Τημενιδών».
Ανάλογη αντιστροφή έχουμε με τους Θεσσαλούς. Ο Ηρόδοτος λέει ότι ήρθαν από την Θεσπρωτική Δωδώνη στην Αιολίδα και την ονόμασαν Θεσσαλία, ενώ οι Θεσσαλοί αργότερα λέγαν ότι ένας Θεσσαλός πήγε από τη Θεσσαλία στην Ήπειρο και ίδρυσε εκεί την Δωδώνη.
Αναλόγως, ο Θουκυδίδης «εξηγεί» το όνομα του Άργους Αμφιλοχικού σύμφωνα με έναν νόστο (επιστροφή από τον Τρωϊκό πόλεμο) ενός Αμφίλοχου από το Άργος της Πελοποννησου που κατέληξε εκεί.
Το Άργος Ορεστικόν αναφέρεται σαν τόπος καταγωγής των Αργεάδων/Τημενιδών από τον Αππιανό στους ελληνιστικούς χρόνους. Αργος το εν Ορεστία, όθεν οι Αργεάδαι Μακεδόνες.
Υπάρχει και η άποψη του Borza ότι οι Αργεάδες είναι απλά οι καμπήσιοι Μακεδόνες. Αφού οι Μακεδόνες πήραν το όνομά τους (Μακέτης/Μακεδών = Ορεσίβιος) επειδή ζούσαν στην ορεινή Πιερία γύρω από τον «Μακρό Όλυμπο» του Ομήρου, όταν κάποιοι από αυτούς εγκαταστάθηκαν μονίμως στον εύυδρο κάμπο της Βοττιαίας (σύμφωνα με τον Στράβονα, η λέξη Άργος είναι Μακεδονικής/Θεσσαλικής καταγωγής και σημαίνει «εύυδρη πεδιάδα», λ.χ. η θεσσαλία ήταν το Άργος Πελασγικόν, εδώ θα διόρθωνα τον Στράβονα λέγοντας ότι είναι παλαιά πανελληνική λέξη που διατηρήθηκε στις διαλέκτους της Θεσσαλίας και Μακεδονίας, μιας και Άργη υπήρχαν πολλά λ.χ. στην Κύπρο, στην Ήπειρο, στην Πελοπόννησο κλπ) έγιναν από Ορεσίβιοι Καμπήσιοι. Έπλασαν λοιπόν έναν μυθικό γεννάρχη Αργέα και έγιναν οι απόγονοί του ... δλδ Αργεάδες κατά τον ίδιο τρόπο που οι «Δωριείς» (< κάτοικοι των δασών, δόρυ/δρυς, δούρειος/δουράτεος ίππος κλπ.) έγιναν απόγονοι του μυθικού Δώρου.
Ο Στέφανος ο Βυζάντιος, μιλάει για μια «Νήσο του Αργέα» στο δέλτα του Νείλου, λέγοντας στη συνέχεια ότι αυτός ο Αργέας ήταν γιος του Μακεδόνα. Ο Hammond πιστεύει ότι πρόκειται για τοπωνύμιο που μεταφέρθηκε από τη Μακεδονία στις «Νέες Χώρες» όπως τα Πιερία, Έδεσσα, Κύρρος, Γένδερρος κλπ στην Ασία και γράφει ότι ενδεχομένως να υπήρχε ένα τέτοιο νησί στο βάλτο όπου ενωνόταν οι ροές του Λουδία και του Αλιάκμονα.